Sunday 27 October 2013

Calineczka - Warzywne łódeczki

Kiedy natknęłam się po raz pierwszy na zdjęcie tak zaserwowanej warzywnej sałatki, od razu na myśl przyszła mi Calineczka. Porwana ze swojego domu przez ropuchy była początkowo uwięziona na liściu lilii wodnej, z którego nie miała jak się wydostać, bo wysunięty był najdalej ze wszystkich i otoczony z każdej strony wodą. Ostatecznie pomogły jej małe rybki, które przegryzły łodygę liścia, dzięki czemu odpłynął on z biegiem strumienia niosąc ze sobą Calineczkę.

'Calineczka przepływała obok różnych okolic, a małe ptaszki siadały w krzakach, patrzały na nią i śpiewały. Liść razem z nią płynął coraz dalej i dalej; w ten sposób powędrowała Calineczka za granicę.'

Absolutnie uwielbiam pięknie podane dania, zwłaszcza te najprostsze, których nigdy nie podejrzewalibyśmy o to, że mogą tak bajecznie wyglądać. Dlatego też postanowiłam, pomimo maminych przestrog z dzieciństwa ('nie baw się jedzeniem!'), stworzyć takie małe cudeńko. 

Sami popatrzcie:




Szczerze mówiąc bałam się, że będzie dużo trudniej niż rzeczywiście było. Tak naprawdę najgorszy jest marchewkowy żagiel - plasterek musi być na tyle cienki, by łatwo się wyginał, ale musi być też wystarczająco długi i równomiernie wycięty, by nie wyglądał jakby miał za sobą podróż przez Trójkąt Bermudzki. Użyłam w tym celu łopatki do krojenia sera - marchewkę obrałam, obcięłam górną i dolną część pozostwiając tylko odpowiedniej długości środek o w miarę jednolitej grubości. Przekroiłam tak przygotowany kawałek przez środek, by uzyskać prostą powierzchnię i od tej powierzchni dopiero cięłam plasterek wspomnianą łopatką. Za trzecim razem wyszedł na tyle sensowny, by można było go użyć :)

Do ukształtowania sałatki użyłam zwykłej okrągłej wycinaczki do ciasteczek o średnicy nieco większej niż długość jajka. Kładziemy ją na talerzu, nakładamy do środka sałatkę i ugniatamy łyżką tak, by wypełnić wolne przestrzenie. Dokładamy tyle sałatki, by uzyskać żądaną wysokość, wyrównujemy powierzchnię.

Na wierzch połowa jajka, marchewkowy żagielek na wykałaczce, listek bazylii i groszek na czubek. Ot, cała filozofia. A jak pięknie :)


Sałatka warzywna


Składniki:

3 Marchewki
3 Ziemniaki
1 Pietruszka
2 Jabłka
2-3 Ogórki kiszone
3 Jajka
ewentualnie 1 puszka groszku lub kukurydzy
sól, pieprz, śmietana 18%, majonez (1 łyżka), musztarda (1 łyżeczka)


Przygotowanie:
  1. Ziemniaki, marchewki i pietruszkę gotujemy, po czym kroimy w kosteczkę, dodajemy pokrojone w kosteczkę jabłka i ogórki kiszone, kukurydzę i groszek (jeśli używamy). Jajka gotujemy na twardo. W normalnych warunkach kroimy w kostkę i dodajemy do reszty składników, w przypadku łódeczek kroimy na pół i podajemy na wierzchu sałatki.
  2. Mieszamy śmietanę z majonezem i musztardą, doprawiamy do smaku solą i pieprzem, ew. odrobiną cukru i mieszamy z warzywami.
  3. Zarówno proporcje jak i same składniki możemy dowolnie modyfikować w zależności od tego co i w jakiej ilości lubimy.







Smacznego!







3 comments:

  1. Jakie cudo! aż poczułam zapach sałatki jarzynowej mojej mamy! :)

    ReplyDelete